Mănăstirea Zamfira

Dintre sihastriile incropite de-a lungul timpului pe insorita vale a Teleajenului, Valeni, Cheia, Suzana si Crasna, aceea cu numele de Zamfira apare ultima, prin 1743 si, situatie de exceptie nu doar pentru aceasta Vale, ca va avea drept ctitori doua femei: Zamfira, sotia unui fost om de incredere al lui Brancoveanu si pe Smaranda Balaceanu, nora Zamfirei, femei despre a caror evlavie si viata supiritala in Hristos este attestata si de un asemenea gest.

Ele ridica acest locas pe suprafata unei livezi proprii, livada a caror pomi fructiferi mai dainuie si astazi si pe care descendenlele Zamfirei au smualtuit-o cu flori multicolore transformand-o pentru drumetul cel grabit al acestor timpuri ca-ntr-un dulce loc al amintirilor sale edenice...
Biserica a fost conceputa cu ancadramente din piatra armonios sculptata si cu pictura exterioara.

Un secol mai tarziu in 1855, Nifon, Intai Statatorul de atunci al bisericii Tarii Romanesti, inalta nu departe de vechiul locas, o noua biserica, a carei constructie si zugraveala vor dura trei ani sfintindu-se la 8 septembrie 1857. Cei care au pictat-o au fost doi adolescenti cu numele de Nicolae Grigorescu si Gheorghe,fratele sau.
Pentru viitorul mare artist roman al penelului, N. Grigorcscu, aceasta va fi prima exersare in stilul picturii monumentale.
Realizand chipurile mai mari ale sfintilor si coroanele lor in ulei iar celelalte parti in fresca, el nu banuise, probabil, ca peste putina vreme fresca se va degrada in timp ce partile lucrate in ulei vor ramane...

Dar greselile de aici ii vor fi fost de mare invatatura la realizarea picturii urmatoarei biserici, cea de la Puchenii Mari unde trecerea timpului a fost suportata de pictura cu mult mai bine

Ultima restaurare, impusa la manastirea Zamfira de consecintele cutremurului din 4 martie 1986, a durat trei ani si a izbutit sa remedieze inclusiv stangaciile interventiilor anterioare asupra valoroasei picturi grigoresciene.

Astazi, manastirea numara 40 de vietuitoare fata de inceputul acestui secol cand, cum spunea Iorga, "80 de fiinte despartite de lume, care li se pare prea zgomotoasa si incurcata" constituiau soborul ei.

Poate si pentru ca se va fi aflat la cea mai mica distanta de Valenii de Munte (17 km), Iorga, in graba-i productiva, poposea cel mai adesea la aceasta manastire unde si-ar fi dorit la un moment dat sa-si aiba chiar si mormantul.

Dar, ca si in cazul celuilalt mare botosanean, Eminescu “Ultimului dor", oamenii, postritatea, au decis si pentru el altfel.
Faptul nu i-a putut impiedica insa pe ceilalti cinci membrii ai familiei sale sa ramana pentru odihna cea de veci la umbra crucilor din cimitirul frumoasei manastiri Zamfira pana la Invierea cea dc obste.

Constantin Tanasa

Scrie în caietul de impresii

Ultimele 10 impresii

Vezi toate impresiile
  1. Mănăstirea Zamfira
    O frumoasă Manastire cu oameni primitori si la intrare simti un fior in suflet,iti doresti sa revi
    Va mulțumim tuturor
  2. Mănăstirea Zamfira
    Astăzi 9.10.2023am participat la Sf Maslu la mănăstire. Preotul un om minunat și plin de har.O să revin ori de câte ori am ocazia.
  3. Mănăstirea Zamfira
    Doamne ajută și la multi ani! Am fost de câteva ori la mănăstirea Zamfira și măicuțele au fost binevoitoare și comunicative, o atmosfera primitoare de credință și dorința de revenire în acest lăcaș. Biserica restaurată este o bijuterie autentică, fără opulență. Personal nu am întâlnit părintele. Cum se numește acest părinte contestat de la m-rea Zamfira? Doresc să merg cu mama care are nevoie de un cuvânt duhovnicesc de încurajare nu de critici sau discuții fara sens. Bine ar fi sa se reconsidere părerea creata aici de către preot pentru ca fiecare care vine aici sa l găsească pe Dumnezeu, liniștea și pacea.
  4. Mănăstirea Zamfira
    Buna seara!
    Doar ce ne-am intors dintr-o excursie facuta cu niste oamnei dragi.Primul popas ni l-am dorit a fi la Manastirea Zamfira.Fiind si a o zi mare,(Sfantul Dumitru),ni s-a parut a fi foarte potrivit sufletelor noastre .Pfffff....regret din suflet decizia luata.Ne-a intampinat o voce auzita la boxele din curtea manastirii,rastita,rautacioasa,a unui preot caruia nu i-am vazut fata,dar care mi-a produs o sila de nedescris.Un domn a iesit afara pentru ca ii sunase telefonul.In urma lui s-a auzit vocea plina de venin al celui care se numeste preot...."Uitati-l,i-a sunat telefonul...Sa ii fie rusine...Trebuia sa dea cu telefonul de pamant si sa ramana la slujba ,nu sa iasa afara..."Si a incuiat biserica...Apoi ,pastrand tonul si veninul,i-a casunat pe pensionari.Nu mai redau cele auzite ,ca risc sa pic iar in acea frecventa joasa.Nu i-a iertat nici pe cei care poarta masca,pe cei ce cred in existenta Covidului...
    In fine...Eu nu am intalnit in viata mea un asemenea specimen de preot.Barfitor,rau,judecator a tot si a toate.Pai daca ma duc sa ma spovedesc la el si nu ii convine ce aude,asta ma calca in picioare in biserica.Nu are ce cauta nici acolo si in nici o alta parohie.Este o rusine pentru tagma preoteasca.
  5. Mănăstirea Zamfira
    Astazi, 28 nov 2021, am plecat in pelerinaj impreuna cu sotul, mama si cei doi copii. Cand am ajuns acolo am participat la o parte din slujba, apoi a iesit preotul sa spuna predica. Intentionam sa-i impartasesc pe cei mici. Dupa 30 de min de predica, bebelusul de 4 luni a inceput sa gângureasca, fapt care l-a intrigat pe preot si ne-a spus sa scoatem bebelusul afara din Paraclis. Poftim?! Acest preot stie cuvintele Bibliei: Lasati copiii sa vina la mine...Tonul agresiv cu care s-a adresat este inacceptabil. Am plecat in cateva secunde, dezgustati de comportamentul acestui om, care numai slujitor al Domnului nu se poate numi. Cum sa certi un bebelus ca gangureste si nu te mai auzi spunand predica la microfon? Predica ce nu se terminase nici dupa ce ajunsesem la masina. Cum se poate numi ,,slujitor al Domnului" un om plin de egoism, plin de mandrie?! Oare stie cate pacate a facut astazi cand a fost judecat de catre credinciosii din biserica pentru comportamentul sau? Am plecat cu un gust amar de la aceasta manastire si cu gandul ca nu o sa-i mai calc pragul, cel putin nu atata timp cat va mai fi acest preot acolo.
  6. Mănăstirea Zamfira
    bună seara, am o intrebare - am o multime de cărti, si aș dori să știu dacă le acceptati ca donatie. Cărțile sunt noi, nu sunt uzate, este o bibliotecă intreagă. Multumesc pentru intelegere si astept un răspuns!!
  7. Mănăstirea Zamfira
    Tocmai am revenit de la slujba de Înviere de la manastirea Zamfira.. a fost prima data cand am fost acolo pt aceasta zi insemnata.. desi curtea manastirii era plina de oameni inca de pe la 11 si ceva, slujba a inceput la 12,30 dupa cateva pregatiri facute la repezeala.. dupa numai cateva minute, preotul a inceput sa predice in mijlocul slujbei si a facut tot felul de consideratii nepotrivite, cum ar fi sa ne bucuram ca noi sintem aici, ca sunt multi schiopi, ciungi, bolnavi de cancer s.a. care nu au putut fi aici cu noi.. poate ca printre cei prezenti erau si oameni cu aceste probleme, chiar am vazut la intrare, chiar in fata intrarii in biserica acoperita de schele, un om intr-un carucior cu rotile.. au mai fost si altele, imi face rau sa mi le amintesc.. in cele 20 de min pana a zis "veniti de luati lumina", mai mult a divagat decat sa tina slujba.. plus ca nu a rostit "Christos a inviat" atunci cand trebuia.. primii care au spus-o au fost oamenii, in timp ce-si aprindeau unii altora lumanarile.. la 12,50 a facut ceva si mai uimitor, a pus o inregistrare cu o interpreta, care canta ceva cu tema religioasa, dar erau greu de inteles cuvintele din cauza sonorizarii proaste.. n-am inteles de ce a facut asta, maicutele cantau foarte frumos, ba era una dintre ele, tanara, care canta dumnezeieste de frumos, dar din pacate a cantat f putin.. eram asa de necajita, dupa o zi de pregatiri, obosita, voiam sa simt bucuria Învierii Domnului și s-o împărtășesc acolo cu semenii mei.. dar n-am rezistat sa vad ce urma dupa melodia inregistrata.. plecand de la manastire, am auzit slujba de la mica bisericuta din cimitir.. ne-am oprit acolo si bine am facut.. este o biserica extraordinar de frumoasa, veche, cu o poveste trista, dar plina de speranta.. preotii de acolo tineau slujba de Înviere, așa cum se face în toate locurile în care am fost pana acum.. și oamenii-și spuneau unii altora, din tot sufletul, Christos a înviat, adevărat a înviat.. am plecat acasaă cu sufletul ușurat de experienta avuta la manastire, pe care nici nu-mi vine sa cred ca am trăit-o
  8. Mănăstirea Zamfira
    Preotul de la Mănăstirea Zamfira,se comporta foarte ne civilizat cu vizitatorii care sunt " din afara parohiei",vorbește foarte in zeflemea. Pe unii copii nici nu'i împărățește, spunând că cu este din parohia lui. Compune și niște predici aiurea,vorbind de moarte ,boli rapide,în condițiile în care erau și f multi copii pe acolo. Asemenea Popa ,nu trebuie să aibă loc într-o asemenea de renume Mănăstire. Sper că Patriarhia ar trebui sa se sezise .
  9. Mănăstirea Zamfira
    Preacuvioasă Maică Stareță,
    Ma numesc Carmen Chiorean si sunt inginer la fabrica de instrumente muzicale HORA din Reghin - jud. Mures.
    M-am nascut la Ploiesti si, pana la 18 ani, am locuit in Valea Calugareasca. Dupa absolvirea liceului (M. Viteazul, Ploiesti) am urmat cursurile Facultatii de Industrializarea Lemnului, Brasov. M-am casatorit si locuiesc in Reghin din 1984. De cativa ani sunt membra a Coralei "Petru Maior" a bisericii cu acelasi nume, din Reghin, preot paroh Daniel Ciolocoiu.
    Corala noastra are, scriptic, 30 membrii, din care doar 22-24 participa activ si regulat la repetitii si liturghie. Am fost formati si instruiti de Parintele Profesor Pop Cornel (conducatorul Coralei "Andrei Muresanu" din Bistrita) si suntem dirijati de d-na Dana Sebastian Harceaga.
    In ultimii ani am organizat diferite pelerinaje (in tara: zona Barsana - Sighet, Oradea, Zalau, Valea Oltului dar si in strainatate, la Wiener Neustadt - cu ocazia hramului bisericii, Sf. Parascheva).
    In aceasta toamna intentionez sa organizez o excursie in Prahova, cu vizitarea Manastirilor de la Ghighiu si Zamfira. As vrea ca deplasarea sa se faca la un sfarsit de saptamana (7/8 sau 14/15 octombrie 2017).
    In contextul celor de mai sus imi permit sa va adresez, respectuos, intrebarea: doriti sa va fim oaspeti (fara nici o pretentie/obligatie, fara nici un cost din partea dvs) si sa dam raspunsurile la Liturghie duminica dimineata?
    Multumindu-va anticipat pentru timpul acordat citirii acestui mail, va cer scuze pentru deranj si indrazneala.
    Doamne ajuta!

Cu stima,
    ing. Carmen Chiorean
    telmob: 0745-304919
  10. Mănăstirea Zamfira
    Ma intreb daca intr-o lume atat de grăbită,va pot retine atentia cu o poveste poate pentru unii banală care nu au trecut prin asa ceva.Ma numesc Ciurar Persida am 28 de ani,acum 8ani am dat nastere la o fetiță pe nume Alexandra.La varsta de 7 luni find diagnosticat cu 1."RETARD MOTOR". 2."MICROSCHELARITATE ENCEFALOPATICA"3.ANEMIE CARENTIALA".4.RINO-FARINGITA ACUTA".Iar la varsta de 1 an si 2 luni o mai diagnosticato cu "SDR.HIPOTON".La 3 ani si 5 luni. 1.RETARD PSIHIC mediu cu note autiste......2.SDR.ATAXIC CEREBELOS .....3.RETARD MOTOR ......4.STRABISM CONVERGENT.......IAR la varsta de 5 ani find diagnosticata si cu "Sd.AUTIST". ....De curand speranta mea a dat roade,am descoperit o clinica in thailanda,care trateaza cu celulele stem Sd.AUTIST .Rezultatele pot fi importantante,este singura mea optiune si ultima mea speranta sa se poate face cat de cat bine Alexandra sa se poate descurca singura,dar acest tratament costa 26000 de dolari.De aceea va rog dragi oameni sa cititi mesajul meu cu atentie si sa vedeti daca nu cumva este posibil sa ai dăruiti o copilărie cat de cat fericita D-zeu va va răsplăti .Va pot pune la dispozitie documentele medicale si scrisoarea de accept pentru tratamentul cu celulele stem de la spitalul "letter from beike biotechneology INTL.departament .Va rog sa ma iertati,daca aceste rânduri v-au deranjat in vreun fel si va multumesc anticipat pentru intelegerea d-voastră.D-zeu sa va ajute inzacit .Acestea sunt detalile mele bancare.Daca binevoiti sa îmi faceti câte o mica donatie pentru plecarea in thailanda cu Alexandra .Va multumesc anticipat           RON:   RO23BTRL02201201M74752XX.          EURO:RO95BTRL02204201M74752XX.        GBP:RO44BTRLGBPCRT00M747520